Λιθίαση νεφρού

Τουλάχιστον το 5% του πληθυσμού παγκοσμίως, πάσχει από νεφρολιθίαση. Οι πέτρες στους νεφρού, είναι στέρεες μάζες που σχηματίζονται στα νεφρά από άλατα των ούρων.

Συνήθως, αποβάλλονται από το ουροποιητικό σύστημα μέσω της ούρησης και αν η πέτρα είναι μικρή μπορεί να μην παρουσιαστούν συμπτώματα. Τις περισσότερες φορές, η δημιουργία πετρών στους νεφρούς, οφείλεται σε συνδυασμό γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων.

Εκτιμάται ότι πάνω από το 10% των ανδρών και το 5% των γυναικών έχουν ένασυμπτωματικό επεισόδιο νεφρολιθίασης έως την ηλικία των 70 ετών.

Παράγοντες κινδύνου αποτελούν η παχυσαρκίακάποια τρόφιμαφάρμακα καθώς και η μειωμένη πρόσληψη υγρών.

Για να προκαλέσει μία πέτρα συμπτώματα, θα πρέπει να είναι αρκετά μεγάλη (συνήθως διαμέτρου άνω των 4 χιλιοστών) ώστε να δυσκολεύεται να περάσει από τον ουρητήρα ή/και να του προκαλέσει απόφραξη.

Πέτρες που βρίσκονται στους νεφρούς και δεν προκαλούν απόφραξη και δυσκολία στηνφυσιολογική ροή των ούρων προς τους ουρητήρες, συνήθως, δε χαρακτηρίζονται από  έντονα συμπτώματα, εκτός από μία σχεδόν μόνιμη μικροσκοπική αιματουρία που  οφείλεται σε τραυματισμό της πυέλου ή του ουρητήρα από την πέτρα.

Σε αρκετούς ασθενείς η νόσος είναι ασυμπτωματική και ανακαλύπτεται σε απεικονιστικό έλεγχο (υπερηχογράφημα) που μπορεί να γίνει τυχαία ή στα πλαίσια διερεύνησης άλλου προβλήματος υγείας.

Η νεφρολιθίαση μπορεί να επιπλακεί με απόφραξη της ροής των ούρων ( κωλικός του νεφρού), ή λοίμωξη του ανώτερου ουροποιητικού (οξεία πυελονεφρίτιδα).

Για την πρόληψη και αντιμετώπιση της νόσου, ανατρέξτε στο κεφάλαιο “Λιθίαση ουροποιητικού” στο πεδίο “παθήσεις” της ιστοσελίδας μας.